Islamic Life Style
سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت
Islamic Life Journal
Medical Sciences
http://islamiclifej.com
1
admin
2322-2174
2322-2166
fa
jalali
1402
7
1
gregorian
2023
10
1
7
3
online
1
fulltext
fa
بررسی کارکردهای وقف در قرآن و روایات و نقش آن بر رفاه و سلامت اجتماعی
Investigating the Functions of Endowment in the Quran and Hadiths and its Role on Welfare and Social Health
بالینی
Special
پژوهشي
Research
سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و غیر خواهی است که انسان با بهره گیری از تعالیم انبیا آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت گذارده است. روحیه سلامت و تعاون اجتماعی و سبقت در خیرات در نهاد وقف عینیت می یابد و به عمل واقف، مهر ابدیت می زند. در وقف دو بعد خود دوستی و نوع دوستی انسان به منصه ظهور می رسد. یکی از هنرهای اسلام به منظور نفوذ بیشتر کلامش در انسان استفاده از خود دوستی انسان (حب النفس) است که در آیات مختلف خطاب به انسان عنوان شده و در وقف نیز از بعد خود دوستی انسان استفاده کرده و عضویت در این نهاد را راهی می داند که در آن نام انسان و مالکیت اموال و دارایی های او تا ابد تضمین می شود و در مواردی که مد نظر دارد عایدات آن به مصرف می رسد. اسلام به گونه ای اساسی و ریشه ای تمام نیازهای جامعه و پیرامون خود را بررسی کرده و راه حل آن ها را هم ارائه نموده است که ضامن گسترش عدالت و مساوات است. از سنت های حسنه ای که دین مبین اسلام در جهت جبران کاستی ها، محرومیت ها، زدودن هاله های نومیدی، از بین بردن تبعیض ها، رفع فواصل فاحش طبقاتی و مهمتر از همه استقرار نظامی متعادل بر اساس عدل و قسط در جامعه ارائه داشته «وقف» است. از طرفی میل به جاودانگی در سرشت بشر به صورت خدادادی نهفته است و آدمی همواره برای جاودانه زیستن و نیکوکار شدن کوشیده است. یکی از اموری که می تواند تا حدودی پاسخ گوی این خواسته درونی انسان باشد. یادگاری ماندگار و صدقه ای جاوید همچون وقف است، و قطعا وقف در گذشته های بسیار دور و در تمدن های کهن ریشه دارد. وقف، نهادینه سازی نوع دوستی و یکی از یادگاران بزرگ انبیاء الهی است که در شریعت اسلامی نیز از اهمیت به سزایی برخوردار شده است. با تشکیل ادارات و سازمان های اوقاف، این نهاد با اهدافی گوناگون از جمله مصلحت اندیشی درباره موقوفات، تحت کنترل قانون و حکومت در آمده است. روش تحقیق حاضر روش توصیفی-تحلیلی و متکی بر منابع کتابخانه ای بوده است.
The tradition of good endowment is one of the clear examples of benevolence and altruism, which man has established since long ago by taking advantage of the teachings of the prophets and deposited it in the scene of social life. The spirit of health and social cooperation and excelling in charity is objectified in the institution of Waqf, and it gives an eternal stamp to the act of the Waqf. In Waqf, the two dimensions of self-love and altruism come to the fore. One of the arts of Islam, in order to penetrate its words more in people, is to use human self-love (Hab al-Nafs), which is addressed to human beings in various verses, and in Waqf, it uses the dimension of human self-love and considers membership in this institution as a way. in which the name of a person and the ownership of his property and assets are guaranteed forever and the income is used in the cases he considers. Islam has examined all the needs of the society and its surroundings in a basic and fundamental way and has provided their solution, which guarantees the spread of justice and equality. Among the good traditions that the religion of Islam has presented in order to compensate for the shortcomings, deprivations, remove the aura of despair, eliminate discrimination, remove the gross class gaps and most importantly, establish a balanced military based on justice and fairness in the society. Waqf" On the other hand, the desire for immortality lies in human nature as a God-given form, and man has always tried to live eternally and become a good man. One of the things that can partially answer this inner human desire. A lasting memory and eternal charity is like waqf, and definitely waqf has its roots in the distant past and in ancient civilizations. Endowment is the institutionalization of altruism and one of the great relics of divine prophets, which is also very important in Islamic law. With the formation of endowment departments and organizations, this institution has come under the control of law and government with various goals, including expediency about endowments. The current research method is descriptive-analytical and relies on library sources.
وقف, سلامت اجتماعی, قرآن
Endowment, Social Health, Quran
206
215
http://islamiclifej.com/browse.php?a_code=A-10-1111-5&slc_lang=fa&sid=1
Roya
Bigonah
رویا
بیگناه
royab1777@gmail.com
100319475328460013421
100319475328460013421
No
PhD student, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
Marzieh
Pilevar
مرضیه
پیله ور
pilehvar.ma@gmail.com
100319475328460013422
100319475328460013422
Yes
Assistant Professor of Theology Department, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran (Corresponding Author)
استادیار گروه الهیات، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.(نویسنده مسئول)
Mohammad
Rezaei
محمد
رضائی
Rezaei1645@gmail.com
100319475328460013423
100319475328460013423
No
Assistant Professor, Department of Theology, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran.
استادیار گروه الهیات، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران