Islamic Life Style
سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت
Islamic Life Journal
Medical Sciences
http://islamiclifej.com
1
admin
2322-2174
2322-2166
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
6
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر گناه بر ساحتهای معرفتی انسان با تکیه بر آراء سهروردی
The effect of sin on human knowledge Relying on Sohrvardi's opinions
بالینی
Special
پژوهشي
Research
تأثیر گناه بر تربیت، سرنوشت و معرفت انسان از مسلمات شریعت خاتم است و در سخنان برخی از فلاسفه اسلامی به این واقعیت اشاره شده است.<br>
بحث تحقیق :نظریه سهروردی در این باب بر پایه مبنای متافیزیکی فلسفه­اش یعنی نور و ظلمت شکل می­گیرد. گناه هم بر ساحت علوم حضوری و حصولی موثر است که به صورت قطع شدن ارتباط با انوار الهی نشان داده می­شود و هم سرنوشت انسان در عالم پس از مرگ را دچار مخاطره می­کند که به صورت ملکات نفسانی در چرخه تناسخ خود را به نمایش در می­آورد. هدف این تحقیق بررسی و تجمیع نظریات پراکنده سهروردی در این زمینه است. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی و شیوه کتابخانه­ای برای رسیدن به هدف فوق سامان یافت. نفس نزد سهروردی از جنس نور است و نور هم عین آگاهی است و چون ماده به خود آگاهی ندارد زیرا یک­پارچه هویتی غیرادراکی دارد و در تاریکی و لاشعوری غوطه­ور است پس مشغولیت بیش از حد تعادل به عالم ماده و امور مادی و هر چه از آن ناشی شود در دایره گناه به حساب می­آید؛ و به همان اندازه تعلق به عالم ماده ساحت­های معرفتی و غیرمعرفتی او را دچار خطر می­کند.
The effect of sin on education, destiny and human knowledge is one of the certainties of Sharia Khatam, and this fact has been mentioned in the words of some Islamic philosophers. Sohrvardi's theory in this chapter is formed based on the metaphysical basis of his philosophy, which is light and darkness. Sin is effective both in the field of present and acquired sciences, which is shown in the form of disconnection with divine lights, and it endangers the fate of human beings in the world after death, which manifests itself in the form of carnal possessions in the cycle of reincarnation. It makes a show. The purpose of this research is to examine and consolidate Sohrvardi's scattered ideas in this field. This writing was organized with the descriptive-analytical method and library method to achieve the above goal and came to the conclusion that according to Sohrvardi, the soul is of light, and light is the same as consciousness, and because matter does not have self-consciousness. Because one part has a non-cognitive identity and is immersed in darkness and unconsciousness, so preoccupation with the world of matter and material affairs and everything that comes from it is considered a sin; And equally, belonging to the material world endangers his epistemic and non-epistemological areas.
سهروردی, گناه, اثر, ساحت عمل, ساحت درون, حجب نورانیه, حجب ظلمانیه
Suhravardi, sin, effect, field of action, inner field, veil of light, veil of darkness
716
724
http://islamiclifej.com/browse.php?a_code=A-10-1746-1&slc_lang=fa&sid=1
Marzieh
Heydari
مرضیه
حیدری
heydarimarziye968@gmail.com
100319475328460013131
100319475328460013131
No
Ph.D. student of Imamiyyah Theology, Qom University of Qur'an and Hadith
دانشجوی دکتری رشته کلام امامیه دانشگاه دانشگاه قرآن و حدیث قم
mohammad
ranjbar hossaini
محمد
رنجبر حسینی
ranjbarhosseini@gmail.com
100319475328460013132
100319475328460013132
Yes
Assistant professor and member of the full-time faculty of Quran and Hadith University and vice president of the Department of Islamic Theology and Beliefs
استادیار وعضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه قرآن وحدیث و معاون گروه کلام و عقاید اسلامی