Islamic Life Style
سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت
Islamic Life Journal
Medical Sciences
http://islamiclifej.com
1
admin
2322-2174
2322-2166
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
5
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعالسازی طرحوارههای معنوی-اسلامی با درمان هیجان مدار (EFCT) بر تاب آوری و خود کنترلی زوجهای دارای فرزند معلول
Comparison of Effectiveness of Mindfulness Based on Spiritual-Islamic Schema Activation Therapy with Emotion Focus Couple Therapy (EFCT) on Resilience and Self-Control of Couple with Disabled Children
بالینی
Special
پژوهشي
Research
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعالسازی طرحوارههای معنوی – اسلامی بر تاب آوری و خود کنترلی بود. پژوهش حاضر جزء طرحهای نیمه آزمایشی با پیش آزمون -پس آزمون-پیگیری سه گروهی است.<br>
مواد و روش ها: جامعهآماری پژوهش حاضر، کلیه زوجین دارای فرزند معلول ذهنی، جسمی_حرکتی یا ذهنی و جسمی-حرکتی بوده که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشته و دارای پرونده در مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی خوانسار بوده و در سال 1401 درشهرستان خوانسار سکونت داشتند. به منظور تشکیل سه گروه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج)، ابتدا 46 نفر انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی 16 نفر (8 زوج) در گروه آزمایش اول و 16 نفر در گروه آزمایش دوم و 16 نفر در گروه گواه گروهبندی شدند. سه گروهی که به این ترتیب تشکیل شد مشابه هم بوده و اندازهگیری متغیرهای وابسته برای هر دو گروه آزمایش در یک زمان صورت گرفت. همچنین مرحله پیگیری سه ماه بعد از پس آزمون روی هر سه گروه اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی تانجی (2004) و پرسشنامه تاب آوری کونور-دیویدسون (2003) بودند. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.<br>
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درمان ذهن آگاهی و درمان هیجان مدار در مقایسه با گروه کنترل اثربخش هستند (p<0.05).<br>
نتیجه گیری: بنابراین بین اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعالسازی طرحواره معنوی- اسلامی و درمان هیجان مدار (EFCT) برافزایش میزان تاب آوری و خود کنترلی تفاوت معناداری وجود ندارد.
Purpose: The purpose of the present study was to compare the effectiveness of emotion-oriented therapy and mindfulness therapy based on the activation of spiritual-Islamic schemas on resilience and self-control. The current research is part of the semi-experimental designs with pre-test-post-test-follow-up of three groups.<br>
Materials and Methods: socio-statistics of the present study, all couples had a child with a mental, physical-motor or mental and physical-motor disability who was covered by the welfare organization and had a file in the Life plus welfare service center of Khansar and lived in Khansar city in 1401 . In order to form three groups using the purposeful sampling method (taking into account the entry and exit criteria), first 46 people were selected and then randomly 16 people (8 couples) were in the first test group and 16 people were in the second test group and 16 people were grouped in the control group. The three groups that were formed in this way were similar and the dependent variables were measured for both experimental groups at the same time. Also, the follow-up phase was performed three months after the post-test on all three groups. The research tools included Tanji's self-control questionnaire (2004) and Connor-Davidson's resilience questionnaire (2003). The data of the research were analyzed using repeated measurement analysis of variance test.<br>
Findings: The results of data analysis showed that mindfulness therapy and emotional therapy are effective compared to the control group (p<0.05).<br>
Conclusion: Therefore, there is no significant difference between the effectiveness of mindfulness therapy based on the activation of spiritual-Islamic schema and emotion-focused therapy (EFCT) on increasing resilience and self-control.
درمان هیجان مدار, درمان ذهن آگاهی مبتنی بر فعالسازی طرحوارههای معنوی – اسلامی, تاب آوری, خود کنترلی.
Emotion-Focused Therapy, Mindfulness Therapy based on the activation of Spiritual-Islamic Schemas, Resilience, Self-Control
373
384
http://islamiclifej.com/browse.php?a_code=A-10-696-3&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Ladan
Motalebipour
سیده لادن
مطلبی پور
100319475328460010313
100319475328460010313
No
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
Hasan
Mirzahoseini
حسن
میرزا حسینی
Mirzahoseini.hasan@iau.ac.ir
100319475328460010314
100319475328460010314
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran (Coresponsible Author).
استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (نویسنده مسئول).
Majid
Zargham Hajebi
مجید
ضرغام حاجبی
100319475328460010315
100319475328460010315
No
Associate Professor, Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.