logo
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 96-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadi A, Sahraei G, Hasani Jalilian M R. Manifestations of New Vision in Moulavi's Masnavi and the Influence of These Teachings on the Vitality of Islamic Societies. Islamic Life Style 2020; 4 (2) :89-96
URL: http://islamiclifej.com/article-1-1496-fa.html
آزادی احمد، صحرایی قاسم، حسنی جلیلیان محمد رضا. جلوه های نوبینی در مثنوی مولوی و تأثیرگذاری این آموزه ها بر نشاط جوامع اسلامی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 1399; 4 (2) :89-96

URL: http://islamiclifej.com/article-1-1496-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
2- دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران (نویسنده مسئول). ، Ghasem.sahrai@yahoo.com
3- دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده:   (1562 مشاهده)
از میان عرفا و فلاسفه اسلامی کمتر کسی را می یابیم که همانند مولانا روانشناسانه نگاهی نو و تازه به زندگی، هستی و پدیده های آن داشته باشد. این نوع نگرش، سبب باز شدن افقهای تازه ای در وجود او می شود و بر اساس آن دیگران را به حرکت و پویایی و دوری از رکود و سکون و رخوت دعوت می نماید. همین باور باعث می شود که در جای جای مثنوی دیگران را به درک زیبائیها و عشق ورزی حقیقی فرا می خواند و از آنها  می خواهد که صاحب چشم و دل زیبا بین باشند. وی بر این باور است که تا چشمی زیبابین نداشته باشیم نمی توانیم زیبایی حقیقی را ببینیم. تجربه این زیبابینی و زیبا اندیشی به گونه ای است که بسیاری از وقایع و حوادث را که در نظر دیگران ناخوشایند  هستند، شیرین و لذت بخش و فرحناک می بیند. به باور او عامل بیشتر کینه ها و اختلافات، جهل و نادانی و خودخواهی است و جهان را صحنه خویشتن داری، قناعت، تعامل، صلح و سازش می داند. وی مخالف سطحی نگری است. در نگاه او ذرات عالم از جماد تا انسان همواره در حال تغییر و تبدل هستند. او از ما می خواهد که به موازات این تحول ما نیز لحظه به لحظه نو و تازه و با طراوت باشیم. مولوی مخالف هر نوع جزم اندیشی است. زیرا این نوع نگاه باعث می شود که در تنگنای محدودیت ها اسیر شویم و از درک حقیقت بازمانیم. مولوی مثبت اندیشی را تنها راه آرامش واقعی جوامع اسلامی می داند و از نظر او بدبینی سر منشأ تمامی گرفتاری های بشر است. او مقام و جایگاه آدمی را به سبب نائل شدن به سر چشمه حقیقت همتراز اولیاء و انبیا می داند.
متن کامل [PDF 323 kb]   (1092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بالینی
دریافت: 1399/3/23 | انتشار: 1399/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.